onsdag 2 april 2008

Fortkörning x 2

Jag gillar att köra bil. Överlag kan man säga att jag är en rätt snäll och sansad kille. Gillar att ge och tycker om att fixa och dina och ställa upp och ha mig. Jag har dessutom koll på mina naglar och har mina skjortor i klädkammaren i färgordning. Jag har stenkoll på ekonomin och Fisens päls är välkammad och prydlig. Man kan sammanfatta det med att jag är en rätt så reko kille.

Men, då jag sätter mig i bilen händer nåt. Då jag åkte hem från Göteborg tidigare idag och var i höjd med Nyköping så har jag åkt dryga 100 mil. Det är inget konstigt med det, om det inte var för att jag inte har blivit omkörd av en enda bil. Tänk ändå på 100 mil hur många bilar som man möter på ett eller annat sätt, och INGEN har kört om mig.

Inte så att jag ligger i 200 km/h då jag kör, men jag pressar "30 strecket" maximalt. Kan ta en böter men vill inte bli av med körkortet. Ligger alltså typ 139.5 km/h på 140 väg, osv.

Tyvärr så stannar det inte vid att jag pressar buffertzonen för körkortet. Då jag blir riktigt irriterad så kör jag om bilar på insidan, jag tutar, blinkar med helljusen, jag svär, jag gasar på så det skriker om däcken. Jag visar visuellt vad jag tycker om saker och ting, både med högerfoten och med högerhanden så att säga.

Att jag dessutom har 360 hästkrafter i bilen gör inte saken bättre. För mogen som man är så måste man ju markera med att trycka gasen i botten och köra ifrån ägget som blockerat omkörningsfilen i 2.5 kilometer. Då morrar det till lite mysigt och Ford Mondeon som legat och släpat är ett minne blott och gestaltas av en liten prick i min backspegel.

Det är rätt många som vet att jag är lite tung på gasfoten. Får ofta frågan hur många gånger jag åkt fast. Saken är, att jag har under de 12 år jag haft körkort åkt fast för fortkörning enbart 2 gånger. Båda gångerna på 110 väg, ena gången 127 km/h andra gången 125 km/h. Detta ligger inte rikigt i relation till mina normala hastigheter. Läs: jag har haft tur.

I alla fall, det finns säkert hjälp för detta. Men jag är skeptisk, för tätar man till ett hål, då börjar det läcka någon annanstans istället. Säger inte att det är OK att köra för fort, men det är på nåt sätt min lilla ventil i vardagen. Men det är nog bara en tidsfråga innan man åker dit ordentligt.. och ska jag vara ärlig så är det nog inte mer än rätt.

Värt att notera, jag har nog ALDRIG kört så lugnt på vägen som jag gjorde på väg hem från Emmaboda efter att kört laglig bankörning där. Vore faktiskt riktigt bra om det fanns nåt ställe runt Sthlm där man kan köra av sig lite.

Dagens tips: Pappersclips till toaletttidningen. Funkar sjukt bra! (se inlägget från Mars månad som heter "Nu får det vara nog!")

Inga kommentarer: