måndag 28 april 2008

Selektivt minne

Konstigt hur vissa saker fastnar och andra inte. Exempelvis har jag jordens sämsta lokalsinne. Jag kan gå in i ett hus och vara där en timme, då jag kommer ut så vet jag inte vilket håll jag kom ifrån. Parkeringsgarage är en mardröm, jag brukar säga högt för mig själv: "vänstra ingången, 4:e våningen". Ändå när man kommer upp så känns det helt fel då man kommer dit och jag blir lika förvånad varje gång att bilen verkligen står där den står. Känns som det är någon som åker runt och flyttar min bil och spexar med mig. Tur man har GPS i bilen, hade väl knappt hittat hem annars. Vore skönt att ha ytterligare en GPS så jag hittar TILL bilen.

Jag är ju en grubblare av högsta rang, och det är så mycket saker jag funderar på och jag glömmer hälften. Ibland då jag tänker på nåt, så börjar jag tänka på en annan sak parallellt. Då jag gör det hinner jag glömma den första saken jag tänkte på och då kommer jag inte på vad det började med. Då bränner det sådär i magen som då man försnillat sina nycklar. Ibland kommer första minnet tillbaka, ibland inte.

Jag har små lappar och papper i min hög på skrivbordet med massa små saker jag grubblat på. Kan vara allt från en skön låtlista på nya låtar jag måste ladda hem, en design på en sajt, någon cool funktion, inköpslista på ICA Kvantum, skisser på den kommande ombyggnaden av toaletten, fragment till affärsidér som kanske kan göra mig ekonomiskt oberoende.

Dessutom har jag en lista med nästan 30 olika ämnen som jag grubblat fram att skriva i min blogg. Bra eller dåligt, men denna blogg kommer att föda många nya inlägg framgent.

Det mesta paradoxala är att jag jobbar rätt mycket som projektledare, låter ju rätt oroväckande om man har ovanstående läggning då man försörjer sig på att hålla reda på saker och ting. MEN, på nåt sätt är det som att jag liksom slår av strömbrytaren ibland och framstår nog som väldigt tankspridd. Men ibland är strömbrytare på "on" för mitt projektlederi går ju faktiskt rätt bra!? Och samma då jag programmerar, extremt sällan jag glömmer saker eller förvirrar saker i koden.

En sak som ständigt förundrar mig är mitt "klädminne". Jag kommer ihåg vad jag haft på mig i stort sett varje dag flera veckor tillbaka i tiden. Jag har även koll på vad de jag träffat haft på sig. Min stora skräck är att ha samma kläder på mig 2 möten i rad, även om det är 2-3 veckor mellan mötena. Det roliga är att jag tänker inte på det, utan det bara fastnar. Detta ska man egentligen inte berätta, för då blir ju folk hispiga. Detta gäller både möten, fester, dejter, utekvällar, och allting.

Fler exempel på då strömbrytaren är "off" är om jag rolig film, eller hör en rolig mening så kan jag inte 5 minuter senare citera den meningen. Blir alltid fel, så jag måste återge det på mitt sätt. Behöver jag berätta att jag är värdelös i Memory?

Dessutom är jag värdelös på att komma ihåg namn. Ansikten har jag stenkoll på, men kan inte koppla dem till namn. Dessutom går jag konstant och känner på fickorna att allt är med. Telefon, plånbok och bilnycklar. Det går 10 mins, känner igen, brinner i magen, plånboken är borta! Nej, den låg i innerfickan. Går 1 timme till, sitter i bilen, nyckeln är borta! Nej, den sitter ju i tändningslåset.

Vill dock poängtera att jag i regel har stenkoll på det mesta, man kan ju tro motsatsen då man läser det ovan. Men låt oss säga att jag har mina små svackor ibland.

Nåja, kontentan är nog att jag inte borde grubbla så mycket. Hur stänger man av grubblet?

Dagens Tips: Outlook, skulle inte klara en dag utan min kalender i Outlook. Dessutom synkas den med min extremt coola telefon, så jag har alltid med mig kalendern i fickan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du har nog problem som du inte vill göra värre.. därför som du till exempel inte vill glömma nycklar hemma och bli utelåst. då får du ett till problem.. så lös dina problem kanske skaffa en kärring hemma

Anonym sa...

Jag som alltid undrat vad man ska ha en "kärring" till, men nu vet jag! Man ska alltså hålla dem inspärrade och OM man slarvar bort nyckeln eller låser sig ute så finns de inne i lägenheten så de kan låsa upp dörren. Perfekt, en sån måste jag skaffa, tack för tipset!