lördag 26 april 2008

Skillnaden på kram och Kram!

Det viktiga är egentligen inte vad man skriver utan hur man skriver. Det blir så många missförstånd dagarna i ända i detta e-post-samhälle. Missförstå mig inte, jag om någon älskar e-post och sms. Däremot hatar jag telefoner för mitt lilla blinkande as ringer konstant. Vill återigen flagga för att det är världens coolaste telefon, men ändå. Men sms är grymt trevligt!

Ironi är farligt, för det kan väldigt lätt feltolkas i e-post och sms! Ska man kosta sig på att vara ironisk så gäller det att vara hyggligt tydlig, annars kan det gå åt pipan.

I alla fall, det finns ett hemligt språk, språket som man läser mellan raderna. Språket som alla känner till, men ingen vågar prata om. Speciellt tjejerna, a.k.a fienden. Ett lysande exempel är hur man "kramas" i digital form. För en sak är säker, tjejer har alltid en dold agenda med deras kramande. Här nedan är några alternativ.

kram
Den minsta möjliga kramen som finns. Man har inte ens unnat sig en punkt för att avsluta meningen. Detta är nästan förnedrande för mottagaren och man kan lika gärna avsluta med MVH. (för övrigt är även MVH förbjudet. kan man inte ta sig tid att skriva ut hela meningen kan man lika gärna strunta i det helt. Jag rekommenderar att man avslutar med "hälsningar" eller "vänligen".)

kram.
Denna är nästan lika illa som ovan, men kan tolkas på två sätt. Antingen som minikramen ovan fast mer grammatisk korrekt där man i alla fall bjuder på en punkt. Alternativ två, nya meningar ska ju starta med en versal. Så här kan det oxå vara en markering att det är en "arg" och bestämd kram. Denna kan vara gäckande. Lite som att avsändaren under tvång måste dra iväg en kram, men man vill ändå inte visa att läget är under kontroll.

Kram
Nu börjar det likna nåt, man undviker att använda punkt för man vill inte låta burdus. Men man går på med ett versalt K. Nu börjar det likna en "heeeej-kram".

Kram.
Extremt farlig formulering. En av de mest gäckande kramarna som finns där ute. Den är extremt korrekt rent grammatisk, MEN torr som fnöske och säger absolut ingenting. Får man en sådan här kram så gäller det att vara på sin vakt. Vill dock flagga för att det kan vara positivt! Man får väga in resten av texten är i mailet/sms:et för att försöka dra en slutsats av detta.

Kram!
Detta är min favorit. Min regel är att jag är superkonsekvent. Jag Kram!:ar alla, inga missförstånd, ingen dold agenda. Bara en varm mjuk kram helt enkelt. Om någon mot förmodan sett nåt annat från mig har jag helt enkelt halkat på tangenterna eller varit full.

KRAM
Denna är mysig, här jobbar man hårt med versaler för att få styrka i kramen. Men om man går såhär långt, varför går man då inte hela vägen med ett utropstecken oxå? Jag tror det har att göra lite med att man vill visa att man kan hålla på sig, men är öppen för förslag. Och det är ju fint! I vilket fall som helst, finns ingen anledning att vara orolig här.

KRAM.
Har aldrig sett denna, man måste vara totalt från vettet om man skickar denna kombo. Finns ingen logik alls. Svara inte ens på det sms:et, allt du säger kan och kommer att vändas mot dig.

KRAM!
Jag gillar dig, ska vi hångla?

Sen finns det massa avarter av kram, såsom "kramar!", "kram, kram!", osv. osv. Som jag anser så är man safe i alla del fallen och man har inget att oroa sig för.

Mer eller mindre samma regler gäller för pussar, men med ökad grad av erotik. Med andra ord, PUSS! betyder; ska vi ligga?

Dagens tips: Semikolon, egentligen vet jag inte hur de funkar, men de är jäkligt coola att använda ibland. Räddningen är att ingen annan heller vet hur de funkar, därför man kommer undan med det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Christer min vän, du är nog också ganska komplicerad. Det är inte alltid fienden är så utstuderad, och det finns gråtoner emellan det strikt svarta eller vita.

Ibland kan en kram betyda allt och en puss vara nog så oskyldig...

Anonym sa...

Skulle jag vara komplicerad? Herregud, det har jag svårt att tro. ;-) Kram!