tisdag 22 april 2008

Reklamfilm

Musik är underbart härligt och i rätt sammanhang kan den få en väldigt lyckad effekt. Det är något som man märker att reklammakarna tagit fasta på. Finns många varianter, en del kör den sega och irriterande linjen med Jambagrodor och tvättmedelsreklam. Vissa kör med dokusåpestuk som Telia eller ICA.

Sen finns det såna som kör med ren lögn. Ta t.ex. reklam för tamponger och bindor. Som det framställs så är mensen det bästa som hänt tjejernas liv och ni kan inte vänta till nästa gång. Tjejerna i reklamen cyklar, dansar och badar. De hoppar runt i utsläppt hår med vita underkläder och skrattar och stojar i slow motion i en stor säng. Fasen, det är nästan så man önskar att man fick ha mens och ta del av allt det där!

Ytterligare ett grepp i reklamfilmer är musik, och det är det jag tycker kan ge den bästa upplevelsen. Friends har t.ex. fått mycket credd för sina reklamfilmer just bara tack vare deras utmärkta låtval. Tänker på exempelvis ”Granada - Amazing It Seems” som gick för ett par år sen, jättefin låt!

I dagsläget är det två låtar som jag tycker är helt underbara:

1. Sony Ericsson (Depeche Mode - Enjoy The Silence)

Alla känner ju igen låten, men denna version är ju så sjukt skön på nåt sätt. Lyssna bara på tjejen i gungan och hon som ligger i sängen, sanslöst härlig röst. Hennes stämma lämnar ett avtryck som en varm smörkniv i ett helt nyöppnad paket med Flora. Just ögonblicket precis efter man rivit av staniolen och sen trycker ner kniven där i den blanka välpolerade ytan. Man hyvlar av en väl avvägd klick med smör som snart ska få landa på en mjuk färsk Skogaholmslimpsmacka med några mjuka svep. Sen bekläds konstverket av 2 tunna skivor grevéost. Allt detta medan en varm kopp Oboy svalnar till exakt rätt tempratur. Det är fasen livskvalité.

Dessutom har hon vid bardisken så söt näsa så det nästan inte kan vara på riktigt. Jag vill göra en gipsavgjutning på den och spara den på byrån här i mitt sovrum bredvid Boda Nova lyktorna och bara äta grillchips och titta på den en hel eftermiddag.

Låten når sitt klimax sen då sången ebbat ut och pianot får försiktigt smyga in och sakta ta plats i rampljuset. I kombination med lite slow motion med gungan så sätter rysningarna fart längs med ryggraden.



2. EDC by Espirit (Soviet - Candy Girl)

Vet inte vad det är jag gillar så mycket med låten, och lyssnar man på hela låten så är den nog inte så bra egentligen. Men det är nåt med den i just den reklamfilmen och refrängen. Spela den några gånger i rad, smaka lite på den lite. Hemligheten är nog att krydda på med rejält med bas. Mitt surroundsystem går upp i brygga i njutning av basgången i den här låten. Sen är faktiskt refrängen rätt soft på nåt vänster.



Här är förresten en utmärkt sajt som visar vad de flesta låtarna heter i massa olika reklamfilmer: http://www.reklammusik.se/

Dagens tips: Statistik, chansen är upp till 78% större att man lyckas med en lögn om man använder statistiska exempel. Jag lovar!

1 kommentar:

Unknown sa...

Som sagt.. det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik. ;)