torsdag 27 mars 2008

Prissättning

Det är svårt att sätta priser på saker. Det är lite en gissningslek, och så får man testa sig fram till man hittar rätt och förhoppningsvis så skrämmer man inte bort för många kunder på vägen.

Ett uttryck som är rätt diffust inom konsultbranschen är timtaxa. Någon kostar 950 kronor per timme, någon annan kostar 600 kr per timme. Ytterligare en lirare kostar 1350 kr per timme, han måste verkligen vara bra! Men är han det? Och vad är timtaxa? Som jag ser det så handlar allt om hur mycket man hinner med på en timme. Det kan vara värsta säcken som tar 300 kr i timmen, men i långa loppet blir han ändå dyrare än killen som kostar 900 kr per timme. Men ändå så blir man bedömd i inköpstillfället på timtaxa, det är lurigt.

Oavsett timtaxa så finns det ett stort misstag som många gör. Man tar betalt för vad man själv som säljare tycker det är värt, man tar inte betalt vad kunden kan tänka sig att betala. Jämför med vår vän skivbranschen. De tar lätt 160 - 180 kr för en skiva. De har aldrig under alla dessa år fattat att folk vill inte betala de pengarna för en skiva. Om de istället då hade tagit betalt vad folk kan tänka sig att betala så hade de sålt mångfalt gånger mer, och tack vare det hade de därmed ändå gjort en större förtjänst.

Säg att en vanlig person kan tänka sig att lägga 80 pix för en skiva, alltså halva priset. Jag är rätt säker på att FLER än dubbelt så många då hade varit villiga att betala för ett album.

Som av en slump så har jag byggt ett verktyg just för att utvärdera prissättning. jag byggde det på uppdrag av två bekanta till mig, Nils Axing och Fredrik Önrup. De jobbar hårt med detta på Grand Hotel, Nils är Hotelldirektör och VD och Fredrik är (var) ansvarig för Revenue Management.

Applikationen går ut på att restauranger fyller i råvarukostnad och menypris för respektive maträtt. Efter periodens slut som kan vara till exempel en månad fyller man i antal sålda portioner per rätt, samt antal gäster. För period 2 så testar man då att kanske höja löjromstoasten med 15 kr, och sänka hamburgaren med 20 kr. Efter denna testmånad så fyller man på nytt in antal sålda och antal gäster. Detta resulterar då i en graf som visar att även om man höjde priset på löjromen så tjänar man ju mer per rätt, och därmed resulterar det i en större förtjänst. Hamburgaren sålde däremot inte fler, även fast priset sänktes, och då kan man behålla ursprungspriset. Alltså betyder det att folk är villiga att lägga 15 kr mer för löjromen. Så återigen, ALLT handlar om vilket pris folk är beredda att lägga. Och i detta fallet så funkade det till och med att ta mer betalt!

Mitt största problem just nu är att jag är fast mitt emellan. I min webbyrå måste jag ta ut en viss peng för att göra en bra förtjänst, å andra sidan så underskattar kunderna arbetet med att bygga en sajt idag. De tror att man bara "bygger en hemsida" fast man egentligen bygger en hel applikation som lika gärna hade kunnat vara en desktop mjukvara. Så med hjälp av skohorn får man försöka bända in nåt hyggligt pris så kunden ändå känner att det är prisvärt, och jag ändå får ut en hygglig slant så jag kan driva runt bolaget.

Dagens tips: Starta inte eget - bli löneslav istället och slipp allt trassel.

Inga kommentarer: