fredag 9 maj 2008

Återvinning

Man har ju sin lilla portfölj med skämt som man drar fram med jämna mellanrum. Visserligen har jag så dåligt minne så jag återger nog aldrig mina skämt på samma sätt två gånger, men ändå. Så jag ställer mig frågan, får man verkligen återanvända skämt? Det ligger ju helt i linje med dagens miljömedvetna samhälle med växthuseffekter och allt vad det heter.

Det gäller ju att ha koll på vilka man dragit skämten för och inte, annars så blir man ju typ avslöjad. Ibland har jag sett några stå-upp-komiker på Jay Leno eller nåt sånt, och sen då man googlat dem och hittar dem på YouTube så ser man att de kör nästan exakt samma grej som de gjorde hos Leno. Det är samma tonfall, samma ord och samma gester.

Helt plötsligt så tar det liksom udden av det hela då man vet att det är inövat och det känns lite som ett skrivet manus. Och så vill man ju inte framstå!

Men det är ändå då man har en liten story att berätta som tar ett par minuter. Man bygger liksom upp bilden, laddar för skämtet och sen drar man till med slutklämmen. Det är roligt!

Jag var toastmaster på ett bröllop för ett par år sen, det var skitläskigt! För det var lite som en stå-upp-komiker, fick förbereda ett par skämt och man var galet nervös för att folk inte skulle skratta. Jag har inga problem att prata inför folk, tvärtom, gillar att hålla föredrag och grejer. Men just att dra skämt på beställning, det var en utmaning. Som tur var så lyckades man pressa fram några fnitter där på brölloppet så man får anta att det gick vägen.

De roligaste skämten är nog ändå de som kommer sådär spontant och man undrar var det kom från. Ironi funkar alltid också, och skämt om sex. Det är en bra isbrytare även om man är på möten. Folk är inte så pryda som man kan tro!

Dagens tips: Roliga vänner, jag har en helt bunt faktiskt! Det är suveränt!

Inga kommentarer: