söndag 11 maj 2008

Kindpussar

Jag gillar då folk kan föra sig och finna sig i situationer. Allt från att hålla tal till att dra ut stolen till sin bordsdam. Som ett litet sidospår tror jag faktiskt att den där artigheten håller på att dö ut lite, det känns lite trist.

Det är så skönt att se ett äldre par som väntar på deras vänner på t.ex. en restaurang. Det är slutet på juli, kanske en födelsedag som ska firas. Då vännerna dyker upp så ställer sig alla upp och det hälsas och har sig. Alla har tagit på sig sina finaste kläder. Det är klänningar, kostymer, sjalar, handväskor, manschettknappar och hela kittet. Kanske till och med någon dam som lyxat till det med en brosch. Det är en potpurri av skarpa parfymer som möts, det surras och tackas för sist och ges komplimanger för de söta skorna som är inhandlade dagen till ära.

Slipsnålar är bannlysta, och eftersom vi har att göra med eleganta herrar har de givetvis full stilkoll och det är inte en slipsnål så långt ögat når. Nog för att slipsnålar kan tyckas vara praktiskt, men även midjeväskor och mobiltelefonhållare i skärpet klassas som praktiskt och det är inte ok. Så försök inte ens.

Men det är där mitt i hälsningsorgien som det kan bli riktigt spännande. De eleganta herrarna plockar fram trumfkortet, den fruktade kindpussen. Det är nästan så allt stannar upp, alla tittar och det blir tyst i restaurangen. Alla ställer sig frågan, kommer han klara det? Totalt opåverkad av pressen så är han smidig som en räv och leverer en trippel kindpuss som om det vore en liten presentask med rött snöre. Respekt.

Alltså, jag vet inte vart man lär sig kindpussas för det kommer inte naturligt. Men det ser så fasligt elegant ut, och som att de vore skådespelare är ju damen helt med på noterna. Jag begriper inte hur de gör.

Det finns ju så mycket som kan gå fel! Och ska man egentligen pussa på kinden eller ska man bara göra pussljudet då kinderna möts? Vilken sida ska man pussas på? Är det en enkel, dubbel eller trippel puss? Och vad säger hennes make om att man står där och gör närmanden mot hans fru?

Mycket av hemligheten har jag märkt är det där "mmmmmm:ande" ljudet. På nåt sätt är det som en liten uppmaningen av mannen att nu kommer det dyka upp en kindpuss här serru. Men får man väl till det, då är ju bara halva jobbet gjort. Ska man nöja sig med en enkel? Eller ska det vara en dubbel? Eller kanske de luxe versionen, en trippel!?

Själv är jag en kramare, jag gillar att kramas. Efter golfrundor så tackar man alltid för ronden genom att ta i hand. Och spelar jag med en tjej eller dam, ja då ger jag en kram. Så jag vill nog påstå att jag är rätt bra på att kramas. Jag tycker det är vänligt på nåt sätt. Kramar även killkompisar som står mig nära.

Jag kan styra kramen rätt bra, gäller att hålla upp höger arm i luften samtidigt som man viker fram höger axel en aning, då brukar mottagaren se vad som är på väg att hända och kramen utförs med elegans. Eller som idag på eftermiddagen då jag skjutsat hem Andrea och Madeleine. Värdelöst med en en sittande halvtafflig kram i bilen med säkerhetsbälte på. Dessutom satt Andrea i baksätet, och hur gör man då? Skakar hand? Nej, det vore ju inte snyggt! Så jag gick helt enkelt ur bilen och levererade två riktiga kramar.

Men ändå känner jag att jag skulle vilja ta det vidare till en ny nivå, att lära mig kindpussen. Men jag vet inte om jag är redo. Det finns ju en risk, för om man kindpussar någon en gång, då måste man ju göra det nästa gång. Man kan ju inte gå tillbaka till en kram liksom, för då undrar ju de vad som hänt? De kanske tror att jag inte gillar dem längre. Eller att de sagt nåt dumt. Eller att de luktar illa!? Dessutom måste man hålla reda på vilka man kindpussat och inte. Och om det är två tjejer och man känner den ena lite bättre. Ska man då krama den ena och kindpussa den andra? Det känns ju lite mobbing.

Så nja, jag kanske ska hålla mig till kramarna ändå.. men vem vet, då jag blir lite mer senior och gråhårig så kanske det kommer naturligt. Eller för att träna så kan man innan man träffar tjejer man känner varsko dem att man vill träna på en kindpuss. Då kan man ju ge lite förberedande instruktioner i ett SMS typ: "Dubbel kindpuss, vänster sida först. Kram!".

Vill bara avsluta med handkyssen, den känns ruggigt mycket medeltid. Vill starkt avråda från att plocka fram den, låt den stanna i badrumsskåpet tillsammans med slipsnålen.

Dagens tips: Andrea och Maddelito, perfekta sällskapet på en filt i en solig park med lite gott att äta och dricka. Tack för en skön eftermiddag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar blogg. Underbart inlägg. Får en att tänka till lite.... Eller, ganska mycket. Puss!!!!

Anonym sa...

Du är bäst. Puss, Tutti&Frutti

Anonym sa...

Oj, tack vad glad jag blir! Och en puss med 4 st. utropstecken, nu måste jag analysera lite här! =)

Anonym sa...

DAGENS TIPS: Du måste uppdatera ännu oftare! :) Tutti Frutti