fredag 27 februari 2009

Könsroller - Killar vs. Tjejer

För mig är det helt naturligt att om jag skulle anställa en tjej som webbutvecklare så skulle hon få samma lön som en kille. Jag kanske är naiv, men jag vill tro att i IT-branschen så är det nog hyggligt jämlika löner. Däremot vet jag på många andra arbetsplatser att det skiljer väldigt mycket i lön mellan killar och tjejer vilket jag tycker är idiotiskt. Samma ersättning för samma jobb, oavsett kön!

Jag tycker även att det är bra med både pappaledighet och mammaledighet så kan man välja själv hur man vill ha det. Så det är jättefint att samhället ibland rätar ut ojämlikheter som gynnar alla.

Jaeger Lecoultre Master Tourbillion - klockporr!Herr Ur
Ibland så går det liksom överstyr. Jag har ett lysande exempel "Fru Gårman", hur i helvete tänker man där? För det första, Herr Gårman har en betydelse eftersom det låter som "här går man", mycket pedagogiskt för barn. Men icke, nu ska det börja införas skyltar med Fru Gårman. Ärligt talat så blir jag förbannad på riktigt då man är på så låg nivå så att man ska få in jämlikhet i ett namnval som är satt av pedagogiska skäl.

Det finns dessutom könsroller i hela samhället, och man FÅR inte dra saker till sin spets, det blir bara löjligt. Säg den killen som stör sig på att 90 510 heter FRÖKEN UR! Ska vi då kräva att det finns en Herr Ur?

Och klagar vi killar på att vi förväntas hålla upp dörren, bära väskorna, bjuda på drinkar/mat på första dejten (och andra, och tredje..), ta hand om sin bordsdam, fylla på vinglaset, osv, osv, osv. Jag tycker det SKA vara skillnad mellan könen på ett visst sätt, för det ÄR skillnad. Och det är klassiskt att det är killen som uppvaktar tjejen, och det får gärna vara så för min del.

Damgolf och Spindelporr
Det finns även lite tjafs inom golfen, man får inte kalla Röd Tee för Dam Tee. Det är tydligen förnedrande eller nåt sånt. Men jag säger bara en sak - Röd Tee är till tjejernas fördel eftersom tjejer i regel inte slår lika långt som adrenalinstinna killar. Just för att ge tjejerna en liten skjuts på vägen så står ni 50-100 meter framför oss och slår. Det är väl hur gulligt som helst?

Nej, då ska det vändas mot oss istället. Men visst, ni är välkomna bak till Gul Tee när ni vill. Eller varför inte bak till Vit Tee? Tro mig,
9 tjejer av 10 skulle sluta spela golf. :)

Vrider man bak klockan ett par tusen år så ser man ju att det fanns könsroller redan då. Mannen var ute och jagade efter kött, och kvinnan var hemma och tog hand om barnen. Och titta hur det ser ut i tredje världen, där kvinnorna nästan behandlas som slavar av sina män. (såg någon slags dokumentär på Tv häromdagen..) DET är förkastligt tycker jag och där pratar vi ojämlikhet! Så har man inte distans nog till vårt moderna samhälle i Sverige utan börjar klaga på att man ska ha Fru Gårman skyltar, då borde man verkligen fundera på sina värderingar.

Och kolla hur det ser ut i djurvärlden, även där finns det könsroller! Vet till och med någon slags spindelart där spindeltjejen är 5 ggr större än spindelkillen. Och efter spindeltjejen har legat med spindelkillen så äter hon upp honom. Där snackar vi ett problem för JämO! Den där killen skulle varit GLAD över om hans problem bara gällde för en liten skylt vid ett övergångsställe.

Killar vs. Tjejer
Så i alla fall, det ÄR skillnad på tjejer och killar, och det finns saker i samhället som mår bra av att det ÄR skillnad. Har funderat ut några spännande olikheter i tabellen nedan.
Killar
Tjejer
Backar med släp utan problemBackar in i grindstolpen
Har en batteridriven skruvdragare för 800 kr som borrar i plåt, gips och kakelHar en batteridriven dildo för 800 kr som lyser, vibrerar, roterar och penetrerar
Har en KKHar katt, 20-pack batterier och en 800 kronors dildo
Fixar självLäser manualen
Tycker flickvännens vita linne är supersnyggtTror att pojkvännen tycker det blåa linnet är fult eftersom han föredrar det vita.
Gillar rumporOpererar brösten
Kollar Top GearKollar Top Model
Smäller en pizzaTycker Pizza är onyttigt, står över middagen och 3 timmar senare mofflar i sig ett paket citronmuffins, 1.5 kg karamellkungen och 4 liter Trocadero framför Top Model
Pratar om LumpenPratar om gravidideten
Surfar porrSurfar porr, men vägrar erkänna det
Hänger på Golden Hits för att han gillar brudarHänger på Golden Hits för att hon gillar schlager
Släpper en brakare och skyller på hundenMuspruttar och skyller på att killen trycker in för mycket luft
Använder duschtvål till alltHar hela Dermalogicas serie med allt från nagelbalsam till nästippscremé
Lämnar toaringen uppe i protest....vägrar sanktionera köpet av en 50" Full-HD LCD
SlåssBackstabbar
Samlar på verktygSamlar på komplimanger

Så nej, låt det vara skillnad mellan könen för det ÄR skillnad mellan könen, annars är det liksom ingen vits längre och alla kan bli homosexuella istället.

Som ett litet sidospår så kan man ju se att högerspalten har mer text än vänsterspalten. Kan det betyda att tjejer är mer komplicerade än killar? Nej, det har jag svårt att tro..

Dagens Tips: Herr Ur, upp till kamp killar!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Singel, huh? ;-)

Anonym sa...

Vad har det med saken att göra, huh? För det andra så är inte egenskaperna ovan en spegling av mig. Jag har katt, skjortorna i färgordning och turkos fondvägg med matchande soffkuddar. Skulle fylla halva Bloggers databas om jag skulle skriva ner alla MINA egenheter så det ska jag bespara er. Fast backa med släp, Top Gear och rumpor stämmer dock! =P

Frida =) sa...

Hmpf!

När ja började läsa höll jag med dig till 100% men så kom ja till "backa med släp" o då slog ja bakut! =)

Fram för olikheter och mycket stämmer... Men dra inte alla över en kam...

Dessutom har ja hellre kk än dildo... ;-)

Anonym sa...

Din Audi TT skulle nog se fin ut med ett släp. :P

Och du, varför inte både och? :)

Anonym sa...

jaja, lugna dig: Olikheter eller likheter - KOM IHÅG: De beror myycket ofta på :
Kultur
Mode
Sociala normer
Vad man uppfostras till
Det varierar kraftigt (oerhört)
- Dvs alla som kan tänka fattar ju att det är socialt betingat nästan allt)

OCH:
ALLA vet att det handlar om olikheter INDIVIDER emellan , inte om kön - Om man gillar turkosa fondväggar - kan släpvagnsparkera eller inte..
Och det där med dildo(jag har ingen, singel som jag är)...nää, kom igen!

Som du vet, är vi olika - men individuellt mer än könsbetingat mer.

Det verkar kännas viktigt och gör dig till och med upprörd som fan - det där med att man ska jämställa könen, exempelvis språkmässigt också.

Det KAN väl inte var det mest upprörande att man talar om fru gårman (ja, det passa på ett kul sett med Herr osv) - Då faktumet är att det knappast debatteras särskilt mycket, för det första.....det är ändå det som fastnar? :

MYCKET mer debatteras - och med rätta - dessa detaljer, som:
Våld mot kvinnor
Sexhandel
Kvinnor som bara sexobjekts funktion i samhället
Kvinnors rättigheter i stort i samhället (fortfarande obefintligt i största delen av världen)
Lika lön för...
Könsstympning
Osv osv osv

Om man blir JÄTTEJÄTTEUPPRÖRD över fru Gårman, kanske man ska kolla in grejer som verkligen är förtryckande.
Och bli upprörd över dessa orättvisor, snarare än miniminidebatter om...språkbruk?
MEN språkbruk är normativt , och vi påverkas av att ex maskulinum styr status ytken osv.

mm

Jag själv tycker att könsstympning och sexism i vardagen (att ex kvinnor såklart framför allt annat ska vara attraktiva, snarare än Jämlika - för män med Playboy ideal etc - är sjukt upprörande. När kvinnor inte framförallt bedöms efter tseende här i då sverige, då har vi vandrat en lång väg...å NEJ - det hjälper INET att män ska bimbofieras heller, det är förtryckutjämning - inte maktjämlikhet


:-)

KRAM/
Woman

Anonym sa...

Hörru Woman, skaffa en egen blogg att tycka saker i! :P

Skämt åsido så har du nog missat min poäng, poängen är just att det finns VIKTIGARE saker att tvista om än en jäkla skylt. Som t.ex. många av de saker du var inne på. :)

Hank sa...

Alltid bra läsning på din blogg..å då har jag läst den om å om igen, kul :) Skönt å se att det öppnar upp för debatt här med...

Alexandra sa...

Tricky med könsroller. Klassiskt exempel på att göra en höna av en fjäder..

Anonym sa...

Hm, förtydliga tack - är det jag som gör en höna av en fjäder eller gänget som vill byta skyltar? :)