fredag 20 februari 2009

Den ultimata koden

Det är ofta man skyller på tekniken trots att det är skit bakom spakarna. Men när tillräckligt många människor gör SAMMA fel, ja då MÅSTE det ju vara nåt fel på tekniken. Inte minst när det krävs hemmagjorda skyltar med pilar, postit-lappar och ständiga anvisningar från bitska butiksbiträden.

Givetvis pratar jag om den kära kortläsaren som sitter i alla butiker, typ ICA, Statoil, 7-eleven, osv.

Dessutom ska vi tydligen själva göra allt jobb i affären, vi ska packa upp allt ur vagnen, scanna vara varor, packa ner allt i kassar, dra våra kort, slå vår kod och sen ta vårt kvitto. Det jag inte förstår är om vi själva gör jobbet, varför får vi då inte billigare pris i butiken? Sidospår..

I alla fall, överallt ser man dessa kortläsare med lappar som pekar åt vilket håll magnetremsan ska vara. Den lilla symbolen som redan finns från början på kortläsaren är otroligt opedagogisk. Jag tittar alltid på symbolen men kan ändå inte begripa åt vilket håll man ska dra kortet.

Man tycker ju att det borde vara 50/50 när man väl drar kortet, men det känns ändå som man drar det åt fel håll 4 gånger av 5. (vilket då ger 20/80)

Och nu blir det ÄNNU värre, för nu ska man använda chip oxå, så det finns ytterligare ett alternativ. Och ska chipet då vara uppåt eller nedåt? Och när ska man använda chip och när ska man använda magnetremsan? Chipsymbolen brukar dock vara lite mer pedagogisk så det brukar lösa sig.

Men tillbaka till magnetremsan, som dessutom är en ångestladdad manöver för oss vänsterhänta. För det där enorma plasthöljet som ska dölja knappsatsen som gör att ingen ska kunna speja in din kod medan du slår den är i vägen då man drar med vänster hand!! Blir så förbannad..

Men vet ni vad, jag har en väldigt bra lösning till kortläsarproblemet (innan NFC kommer slå igenom i Sverige) och det är att ha DUBBLA magnetremseläsare i kortläsaren så att man kan hålla kortet åt vilket håll som helst!! Tadaaaa!

Så jag säger bara en sak, kom ihåg vart ni läste det först..

Eftersom jag är mästare på sidospår måste jag bara flika in en sak till. Jag har fixat nya kreditkort, trött på Amex, finns inte ett ställe som tar det längre. Så jag har fixat Eurocard nu istället, och då fick man ju välja kod. Jag börjar tröttna på min gamla kod och behöver en nytändning känner jag, så jag klurade länge och väl. Och efter några dagars grubbel så kom jag på dem ULTIMATA koden! Jag ser verkligen fram emot varje gång jag får använda kortet nu för det är så skönt att få använda min kod.

Den har en bra anknytning till mig så jag kommer ihåg den enkelt, och den sitter som en dans på knappsatsen. Helt underbart! Fasen, nu blev jag sugen på att gå ut och shoppa nåt, synd bara att den där jäkla kortläsaren ska vara så trasslig.

Dagens Tips: Dubbla magnetremseläsare i kortläsarna - det är bara en tidsfråga nu!

2 kommentarer:

Mina sa...

Men. Istället för kortläsaren med dubbla. Vad sägs om att jag startade det konkurrerande kortutgivingsföretaget Minax. Där kortet har remsor på _båda_ sidor?!

Ah. Ingen tar det kortet heller säger du?

Synd, hade blivit en storsäljare! :-)

Anonym sa...

Typiskt kvinnor, ska alltid göra allt tvärtom. =P