onsdag 3 september 2008

Högtryck i avloppsbranschen

Ungefär en gång om året så brukar min brunn i duschen successivt tappa sin förmåga att sörpla i sig vattnet, för att till slut en dag ge upp helt och vägra svälja en droppe. Detta resulterar i en mysig liten plaskdamm och mina 15-minutersduschar får bli 5 minuter eftersom jag på den korta tiden hinner fylla upp duschkabinen.

Detta till Fisens stora förtjusning eftersom han av någon anledning är mycket fascinerad av den vattenspegel som jag lämnar efter mig. Världsvant brukar han lapa i sig det ljumma vattnet, som är smaksatt av Fudge Schampo, Armani Duschtvål och Zirh ansiktstvätt, likt en gnu vid ett vattenhål. Varje gång lyfter jag bort honom därifrån med ett hyggligt bestämt "nej fisen!". Inte i måndags dock då han fyllde år, han fick dricka av duschvattnet som en liten present. Dessutom fick han en ny skrammelmus och en extra stor portion makrill på tub.

I alla fall, då detta hände första gången för cirka 3 år sen så skyllde jag ju som det sig bör på mitt ex eftersom hon har långt hår. Givetvis var det bara hennes hår som fastnade i avloppet och mitt korta ruffs slinker lätt igenom. Då detta hände för 2 år sen så hade vi gjort slut sen en tid tillbaka, men givetvis var det "rester" från hennes kalufs som ändå hade ockuperat mitt avlopp och jag suckade uppgivet - kvinnor. Problemet var bara att förra sommaren så hände det igen, och då har jag bott själv i ett år. Jag får nog bita i gruset och inse att det faktiskt är lika mycket mitt hår som fastnar och stoppar upp vattenflödet.

Ringde någon slags rörmokare förra året som kom hit, gick in med smutsiga skor och styrde upp flödet igen med någon slags slang som var kopplade till någon högtrycksmaskin som sörplande och hade sig. 600 kr senare så var det fritt flöde och mina 15-minuters duschar kunde reinkarneras i morgonritualen.

För några veckor sen hände det igen, vattnet rinner långsammare och långsammare ner. Naiv som man är så tror man att det kanske lättar lite efter ett tag. Eller kanske om jag spolar lite hårdare och duschar lite längre? Inte då, i fredags blev det tvärstopp igen och det tog en halv dag innan vattenspegeln försvann från duschkabinen. Fisen var dock gladare än någonsin och smaskade i sig duschvatten likt en ölstinn fotbollssupporter som lagt vantarna på en Draughtmaster inför Fotbolls-EM.

Googlade lite i måndags och fick tag på ett nummer till en väldigt trevlig filur som bokade in sina killar idag onsdag runt 11-tiden. Perfekt sa jag och tackade för mig.

11:07 dyker det upp två killar, en äldre svensk man med glasögon som var 60 plus och en kille som är runt 40 med utländskt påbrå. De ringde även en halvtimme innan för att kolla att jag var hemma. Jag tänkte för mig själv att detta företaget har verkligen koll på läget, kudos!

12 minuter senare, närmare bestämt klockan 11:19, efter att likt förra året sörplat runt med någon slags slang i golvbrunnen så var de färdiga. Farbrorn med glasögon som såg ut som en ung Arne Weise tackade för sig, ynglingen hade redan lommat ut genom dörren och som ett litet minne har han lämnat en promenadstig med skoavtryck från badrummet ända ut i hallen från sina träskor med fuktig sula.

Jäklar du, det gick fort, sa jag! Jorå sa han, det var ingen stor grej! Skickar ni faktura eller sa jag? Yepp, den kommer med posten sen. Jag log förtjust, vilket företag alltså, de har verkligen stenkoll. Vad kostar det ungefär frågade jag med en munter stämma! Då kom chocken och det var slut på det roliga! 1.300 kronor sa Weise... konstpaus... plus moms...

Det är ungefär då man i ögonvrån ser deras firmabil utanför, en svart Lexus SUV med tonade rutor och automatisk parkeringsfunktion där de har monterat in en slamsug som extra tillbehör. Givetvis så har de ju chaufför. Weise och ynglingen tog plats i baksätet och smuttade på ett glas iskall Cristal och mumsade i sig några ostron på väg till nästa uppdrag. Så låt er inte luras av deras smutsiga blåkläder, fläckarna kommer från gåslever och champagnestekning under tennisveckan i Båstad.

Minnesanteckning, om saker verkar bara lite för bra för att vara sanna, så är det oftast det.

Dagens Tips: Webbyråer, det finns tillfällen där jag nästan knappt vågar säga att vi tar mellan 600-800 kr för våra tjänster, men nu har jag ju insett att vi är svinbilliga. Funderar på att expandera verksamheten och även erbjuda rensning av golvbrunnar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kaustiksoda i brunnen varje månad kan göra susen (20:-)
Hälsningar: han utan suv

Anonym sa...

Kaustik Soda? Kan man dricka det? Låter som en finsk variant av Soda Stream. Tacka vet jag Draughtmaster.