torsdag 18 september 2008

Du är vad du heter

Så fort någon lyckas med något kommer det alltid tusen stycken som ska efterapa konceptet. Heter det efterapa förresten? Och var kommer det ordet ifrån? Finns det förapa oxå? Och vad heter det mitt emellan efterapa och förapa, heter det bara apa rätt och slätt?

I alla fall, Tv är nu FULLT av program med sång och dans. Det är Idol, So You Think You Can Dance, America Got Talent osv. Och i svenska program så ska man sjunga, härmas, retas och skrika så högt man kan medan man halvt slår ihjäl sig på ett rullband. Jag är SJUKT less på det, känns som alla bara gör varianter på samma idé. Och det är alltjämt ett himla tjat om Idol till höger och vänster.

Säga vad man vill om Fredrik Och Flipper eller vad de heter, men de är jäkligt duktiga på att ta fram nya grepp. Och "Hål I Väggen" är ju en gammal japansk succé som är så fantastisk enkel och rolig - mer sånt!

Men tillbaka till Fredrik Wikingsson och Filip Hammar, de har tagit fram en rad skarpa nytänkande program såsom Boston Tea Party, High Chaparall, 100 Höjdare osv. Det krävs faktiskt riktigt skarpa hjärnor för att tänka utanför boxen och komma på nåt nytt. Dessutom är de synkade som Piff och Puff, de lever i symbios - imponerande. Tror många underskattar de där killarna och tycker att de är två lallare, men jag har full respekt för dem och de är mycket smartare än många tror. Dessutom lyckades de casha hem en exit (coolvarning på den frasen, casha hem en exit) i deras produktionsbolag, så det säger ju oxå en del om att deras idéer bär frukt.

Tv om Tv med min namne Christer var också ett galet skönt program. De satt och snackade skit, drack öl och käkade Pringles. Blev alltid så sugen på chips då jag såg det. Ett program man minns lite extra är då de ringde upp Bonde Söker Fru Fredrik, priceless.

Men i alla fall, zappar runt febrilt och ser alla dessa sjung och dans program och tänker verkligen att det var bättre för, jag tänker då främst på Robinson då det gick på SVT och Big Brother i sina tidiga år. Tänk när Peter står på knä och kissar på mattan framför en gapskrattande Jacob, eller då Emma-Maria pratar feminism. Hon har inte en aning om av feminism är eller vad det står för, men ingen kan framföra nåt som man inte vet nåt om lika bra som hon kan. Eller egentligen, skippa allt det där, jag saknar Emma-Maria helt enkelt. Hon var sjuuuukt söt, och då kommer man undan med det mesta.

I mitten av detta så dök det även upp en ny namnsättning på folk. Istället för att kalla folk vad de heter så skapar man namn, vad sägs om Robinson-Kent, Big Brother-Linda, Idol-Måns, Bonde Söker Fru-Fredrik, Farmen-Qristina, m.fl. Lite tragiskt att man måste bli associerad med det man är känd för i kombination med sitt namn. Och man kan ju undra vad jag skulle ha för prefix? Golf-Christer? Datanörds-Christer? Blogg-Christer? Lång-Smal-Mörk-Som-Luktar-Gott-Christer?

Inte direkt så att man behöver kalla "riktiga" kändisar för Tennis-Björn, Skid-Ingemar eller Golf-Annika för att man ska veta vilka de är. Det är kanske det som är skillnad på A-kändis och B-kändis, A-kändisen behöver bara ha sitt namn som varumärke. Eller är det så att alla A-kändisar har unika namn, lite som porrskådisar? Jag menar, Gunde Svan, Björn Borg, Miro Zalar och Ludmila Engqvist, det är ju utmärkande namn! De kanske heter nåt helt annat egentligen men då någon insåg att de har talang så får de porrskådisnamn innan de slår igenom och blir kända. Det känns ju lite för uppenbart att man på allvar skulle kunna döpa ett litet sött barn till Gunde Svan. Eller vet föräldrarna redan innan de döper barnen att man ska bli kändis?

Därmed vill jag kasta en pik till min mamma, hur fasen kan hon döpa mig till Christer. Har aldrig gillat mitt namn och kommer aldrig att gilla mitt namn. Och med tanke på mitt namnval så lär jag inte bli kändis heller för den delen. Borde byta till nåt annat. Och det ska vi prata vidare om någon annan dag. =)

Dagens Tips: Emma-Maria. Visst, hon hade några issues att reda upp men jag kommer aldrig glömma henne. Sen vill jag återigen flagga för Tilde De Paula, vill ju inte göra henne svartsjuk i onödan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt favoritnamn denna vecka är Zlatko. Det är både ovanligt och inger respekt.

Tänk dig själv. Golf-Zlatko. Du skulle vinna många tävlingar på det. Förmodligen skulle en hel bunt med motståndare avstå från att ens pegga upp på första tee med dig i anmälningslistan.

Anonym sa...

Bra val! Namnet ligger även helt i linje med mitt utseendet eftersom jag odlat ett förspelsskägg - jag ser numera ut som en hetsig indrivare från serbien.

Anonym sa...

Varför inte ta och byta namn då till något du gillar?
Jag bytte namn när jag var 20 : ) Jag ville inte leva ett liv me ett namn jag inte gillar haha

...Alla har godtagit bytet utom mamma ; )